Heeft het immuunsysteem vitamine C nodig?

voeding - immuniteit - virussen - vitamine C - verdediging - microbenHet immuunsysteem is een complex natuurlijk systeem dat het lichaam beschermt tegen diverse soorten agressoren: virussen, bacteriën, schimmels, toxische stoffen enz. Dit verdedigingssysteem is al aanwezig vanaf de geboorte (aangeboren immuniteit) en wordt tijdens het leven verder opgebouwd door contacten met de leefomgeving (verworven immuniteit). Daarnaast zijn er heel wat factoren die de werking ervan kunnen beïnvloeden, zoals slaapgebrek, stress, ongezonde voeding, een gebrek aan vitamines (A, C, D, E), een slechte vertering door het maagdarmstelsel van bepaalde voedingsstoffen enz. Kortom, om ervoor te zorgen dat het immuunsysteem optimaal kan werken, is het belangrijk om de best mogelijke omstandigheden te creëren.

Welke rol speelt vitamine C hierin?

Vitamine C staat bekend voor haar essentiële rol bij de optimale werking van het immuunsysteem. Ze draagt ook bij tot de bescherming van de cellen tegen oxidatieve stress.

Waar kan je vitamine C vinden?

De mens kan zelf geen vitamine C produceren, maar moet dit element uit voeding halen. Voor een volwassene liggen de dagelijkse behoeften rond de 110 mg/dag. Bij een persoon in goede gezondheid kan voeding aan deze behoeften voldoen. De voorwaarde is wel dat hij/zij elke dag producten eet die rijk zijn aan vitamine C, zoals groenten en fruit (citrusvruchten, rood fruit, kiwi, paprika, venkel, peterselie enz.) en aardappelen.

Het belang van voldoende inname

Alleen een dagelijkse en gevarieerde consumptie van groenten en fruit zorgt ervoor dat de voedingsbehoeften aan vitamine C vervuld kunnen worden. Maar omdat vitamine C oplosbaar is in water, kan het lichaam er nooit veel van bewaren. Ook bij gebrek aan een regelmatige inname wordt een voedingssupplement op basis van vitamine C aangeraden, zodat de dagelijkse hoeveelheid in elk geval verzekerd is. Laten we ook niet vergeten dat vervuiling, roken, infectiebestrijding en de blootstelling aan microben (virussen, bacteriën enz.) deze behoefte aan vitamine C doen toenemen.

Vitamine C als voedingssupplement

Het is raadzaam om een voedingssupplement op basis van vitamine C te nemen, zoals Vitamine C500 Trenker. Neem twee tabletten per dag in en je krijgt 1000 mg vitamine C binnen.

Zo is een goede dagelijkse toevoer van vitamine C verzekerd en kan het lichaam zich beter verdedigen wanneer het nodig is.