Welke signalen wijzen op een magnesiumtekort?

vrouw- energie-voedingssupplement-peps- balans Krijg je doorheen de dag geregeld last van stress, vermoeidheid, futloosheid of flauwte? Dan heb je eenvoudigweg een gebrek aan magnesium. Het kostbare mineraal is cruciaal voor een goede werking van het organisme. Ons lichaam kan de stof echter niet zelf aanmaken en moeten het mineraal dus uit voeding halen. Maar hoe krijg je voldoende magnesium binnen? Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan magnesium? Hoe kan je eventuele tekorten opvangen?

Wij leggen het graag uit!

Waar dient magnesium voor?

Magnesium speelt een belangrijke rol in heel wat stofwisselingsreacties in ons lichaam en is dan ook onmisbaar voor de goede werking van het organisme. Het mineraal is van cruciaal belang voor de overdracht van zenuwimpulsen naar de spieren. In combinatie met B-vitamines helpt magnesium om vermoeidheid te bestrijden, maakt het ons weerbaarder tegen stress en ondersteunt het de goede werking van ons immuunsysteem. Wie in vorm wil blijven, doet er dus goed aan elk magnesiumtekort te voorkomen.

Wat zijn de oorzaken van een tekort aan magnesium?

Een tekort aan magnesium kan toe te schrijven zijn aan een onevenwichtige voeding, een overmatig alcoholgebruik, een periode van intense stress, overvloedig braken, aanhoudende diarree, de regelmatige inname van bepaalde geneesmiddelen zoals urineafdrijvende middelen of medicijnen die inwerken op de spijsvertering, of bepaalde aandoeningen (diabetes die onvoldoende onder controle is enz.). Elke aanwijzing voor een magnesiumtekort nemen we dus maar beter ernstig (vermoeidheid, spierkrampen, prikkelbaarheid, stramme gewrichten, stress enz.).

Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan magnesium?

Magnesium zit van nature in heel wat groene groenten, maar ook in bananen, volkorenrijst en -granen, amandelen, noten, linzen, spliterwten, fondantchocolade, zaden en bepaalde mineraalwaters.

Kiezen voor een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon, met magnesiumrijke seizoensproducten in een glansrol, is de beste manier om aan de magnesiumbehoeften van het organisme tegemoet te komen. Die goede eetgewoonten kunnen echter soms moeilijk dagelijks vol te houden zijn. Daarom is het aanbevolen een voedingssupplement te nemen dat magnesium bevat, vooral in periodes van stress, spanning, vermoeidheid of intense sportinspanningen... 

Welk voedingssupplement kies ik het best?

Om het juiste voedingssupplement met magnesium te kiezen, houd je best rekening met: vrouw-magnesis-trenker

  • het gehalte magnesiumzout (oxide, carbonaat, sulfaat). Het supplement moet vooral de beschikbaarheid garanderen van de juiste hoeveelheid magnesium, op maat van het organisme.
  • de vorm waarin het magnesium wordt aangeboden (tablet, zakje, capsule enz.) en het gebruiksgemak met het oog op een regelmatige inname.
  • de gevoeligheid van het spijsverteringsstelsel. Sommige zouten hebben namelijk een meer laxerende werking dan andere.
  • de eventuele toevoeging van andere bestanddelen met een gunstig effect. Zo ondersteunen B-vitamines de cognitieve functies en het immuunsysteem.

Om stress, vermoeidheid, prikkelbaarheid of stramme spieren te vermijden, kan je 1 tot 2 magnesiumcapsules per dag innemen. Het voedingssupplement Magnesis Trenker kan je daarbij helpen, aangezien het een hoge concentratie (150 mg elementair magnesium per capsule) bevat met een hoge biologische beschikbaarheid (ñ 35 %), die bovendien uitstekend verdragen wordt dankzij zijn liposomale vorm.