Alles over de heilzame werking van kurkum

Wist je dat ?

In Azië, en dan vooral in India, kent men al meer dan 2000 jaar de vele goede eigenschappen van het extract van de wortel van kurkuma (Curcuma longa L.).

Uit heel wat internationale studies blijkt dat kurkuma op heel wat vlakken erg doeltreffend is, bijvoorbeeld voor de werking van de gewrichten. Er zijn talloze voordelen:

  • Minder pijn2
  • Minder ontstekingen1
  • Minder functionele beperkingen2
  • Snelle werking2
  • Optimale verdraaglijkheid2

 

Kurkuma, wat is dat precies?

Curcuma longa L. ken je misschien beter als Indiase geelwortel of koenjit. De grasachtige plant kan tot 1 meter hoog worden, met bloemen aan de voet van de plant. Het belangrijkste onderdeel is de knolachtige wortel, daarin zitten alle werkzame stoffen waar kurkuma om bekendstaat.

Die werkzame stoffen zijn 3 curcuminoïden: curcumine, demethoxycurcumine en didemethoxycurcumine. Kurkuma bevat verder ook etherische oliën van turmerone, atlantone en zingiberone.

Om voluit van de krachtige werking te genieten moet deze gele specerij met de kenmerkende geur op de juiste manier door het lichaam geabsorbeerd kunnen worden.

Hoe wordt kurkuma het best opgenomen door het lichaam?

Uit een studie uit 2008 blijkt dat de combinatie van kurkuma [EB1] en etherische oliën de absorptie van curcumine door het lichaam versterkt. Daarmee is het 6,93 keer meer biobeschikbaar dan wanneer het alleen of in combinatie met piperine uit peper ingenomen zou worden3.

De grafiek hiernaast laat zien dat de absorptie van curcumine en etherische oliën veel sneller gaat en al vanaf het eerste uur werkzaam is. Na 4,5 uur is de concentratie in het bloed het grootst. Curcumine in combinatie met piperine of curcumine alleen zijn op dat ogenblik al uitgescheiden. Enkel curcumine gecombineerd met etherische oliën blijft na 8 uur in een meetbare hoeveelheid aanwezig in het bloed.

Kurkuma, in welke vorm?

  • Als poeder: kurkuma smaakt lekker in soepen, rijst of pasta, maar kan je ook gebruiken om vis of vlees mee op smaak te brengen.
  • Vers: je kan kurkuma fijnsnijden, rauw of gebakken eten, of zelfs toevoegen aan sap of een smoothie.
  • Als voedingssupplement: natuurlijke kurkuma is ook beschikbaar in de apotheek als capsules die je met een glas water bij de maaltijd inneemt.

Wanneer neem je kurkuma?

Bepaalde lichamelijke parameters kunnen de werking van de gewrichten belasten:

  • Intensieve sportbeoefening

  • Lichamelijke arbeid

  • Overgewicht

  • Een eerdere blessure

Doe je in je vrije tijd graag aan lichaamsbeweging, liggen er thuis klusjes op je te wachten of heb je een belastend beroep, dan is een optimaal en duurzaam comfort van de gewrichten belangrijk. Kurkuma-extract draagt bij tot soepele en flexibele gewrichten!


1Chandran B. et al., 2012 2012 volgens de classificatie van het American College of Rheumatology (ACR)
2Kuptniratsaikul V. et al., 2014 / Panahi Y. et al., 2014
3Anthony B. et al., 2008, A pilot Cross-Over Study To Evaluate Human Oral Bioavailibility of BCM-95®

Bron:  Anthony B. et al., 2008, A pilot Cross-Over Study To Evaluate Human Oral Bioavailibility of BCM-95®

Cookies stellen ons in staat om onze diensten gemakkelijker aan te bieden. Door gebruik te maken van onze diensten, geeft u specifiek uw toestemming om cookies te gebruiken. Lees meer
Ok