Hoe voorkom je stress?

stress - student - moeTalloze studenten kampen in deze periode van het jaar met stress. Stapels leerstof om te blokken, je urenlang moeten concentreren, korte nachten en … examens. Vermoeidheid, angst en stress lijken haast onvermijdelijk. Hoe kom je een helse examenperiode zonder kleerscheuren door en overwin je stress? 

Enkele tips tegen stress en vermoeidheid 

Gun jezelf in de eerste plaats geregeld een pauze doorheen de dag. Zo kan je eens een frisse neus halen, je even ontspannen en tot rust komen. Wie vertrouwd is met sofrologie en meditatie kent het belang van ademhaling om stress onder controle te krijgen. Ook beweging werkt uitstekend tegen mentale vermoeidheid. Fysieke activiteit helpt namelijk je energieniveau op te krikken. Daarnaast bevordert het ook nog eens een goede nachtrust. Aarzel dus zeker niet om wat tijd uit te trekken om te lopen, een fietstochtje te maken, naar de fitness te gaan of te gaan zwemmen. Ontspanning verzekerd! 

Ten tweede heb je nood aan een goede dagindeling. Voorzie regelmatig een evenwichtige maaltijd om je hersenen optimaal te voeden, de hele blokperiode lang. Je kiest best voor 4 maaltijden per dag op vaste tijdstippen (ontbijt, lunch, vieruurtje en avondmaal). Vermijd sneukelen om pieken in de bloedsuikerspiegel en een knorrende maag te voorkomen. Geef de voorkeur aan trage suikers (ook wel complexe suikers genoemd, zoals brood, pasta, volkorenrijst of linzen), eiwitten (dierlijk of plantaardig), vezels (fruit en verse groenten) en gedroogd fruit boordevol vitaminen en mineralen. Drink tot slot voldoende water en beperk de consumptie van oppeppende dranken (koffie, energiedrankjes enz.). 

Stress bestrijden met planten? 

Voedingssupplementen op basis van ashwagandha (Withania somnifera), ook wel Indiase ginseng genoemd, gaan de stress doeltreffend te lijf. De plant heeft ontspannende eigenschappen en behoort tot de adaptogene planten. Dat zijn planten die zich aanpassen aan de behoeften van het lichaam. Je kan ashwagandha puur innemen, of in combinatie met andere bestanddelen die oxidatie of vermoeidheid tegengaan. 

Vermoeidheid bestrijden met vitaminen? 

Vitaminen uit de B-groep zijn daarvoor het best gekend: B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9 en B12. Ze spelen immers een cruciale rol in de energieproductie en verzekeren een vlekkeloze werking van het zenuwstelsel. Vitamine B5 beïnvloedt bijvoorbeeld ook de intellectuele prestaties en is dus als geen ander geschikt voor blok- en examenperiodes. Je vindt vitamine B5 onder meer in granen, gevogelte, zaden, fruit en groenten. Om periodes van extreme vermoeidheid zo goed mogelijk de baas te kunnen, kan je ook kiezen voor de regelmatige inname van een goed gedoseerd supplement. 

Wat te doen bij vermoeidheid? 

Met magnesium bestrijd je vermoeidheid op een natuurlijke manier! Het mineraal is van cruciaal belang voor een evenwichtige werking van het zenuw- en spierstelsel. Magnesium speelt een rol in uiteenlopende fysiologische processen. Het mineraal kent dan ook geen gelijke in de strijd tegen symptomen van stress, zoals prikkelbaarheid, nervositeit, spierkrampen, vermoeidheid enz. 

Indien evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl niet volstaan om de voedingsbehoefte te dekken in tijden van stress, kunnen voedingssupplementen zoals Mentalis Stress* erg nuttig zijn. Het supplement bevat immers vitaminen, magnesium en ashwagandha. 

*Whithania somnifera L.-extract helpt bij stress en versterkt de fysieke en mentale functies in geval van vermoeidheid.