Darmproblemen: laat ze thuis!

darmproblemen- reizen- turista- besmetting – microben- micro-organisme – bacteriën – preventie– lactobacillen – bifidobacteriën – darmflora – voedingssupplement –Saccharomyces boulardii – vitamine D- immuunsysteemZomer, vakantie, reizen en kennismaken met nieuwe culturen en andere gewoonten zouden niet mogen samengaan met darmproblemen. Toch zijn diarree, turista, constipatie, krampen of een opgezwollen buik tijdens een vakantie of verblijf in het buitenland heel frequent en kunnen ze echt het plezier vergallen.

Hoe vermijden we die darmproblemen tijdens onze vakantie?

Vooral een kwestie van microben 

Om te weten hoe we darmproblemen op reis kunnen vermijden, moeten we eerst weten hoe en waarom ze zich voordoen. Veruit het meest frequent is reizigersdiarree. Tien tot veertig % van de vakantiegangers wordt erdoor getroffen1. Vaak is ze het gevolg van besmetting met bepaalde microben (bacteriën, virussen, parasieten) die aanwezig zijn in het voedsel of water of worden doorgegeven via contact met anderen die het niet zo nauw nemen met de hygiëneregels. Er zijn heel wat microben2, 3 die reizigersdiarree of turista kunnen veroorzaken. Bacteriën (E. coli, Salmonella, Campylobacter, enz.), zijn goed voor 80 % van de gevallen, virussen (Rotavirus, Norovirus, enz.) voor 15 % en parasieten (Giardia, Cyclospora, enz.) voor 5 à 10 %. De mate van agressiviteit van een micro-organisme bepaalt vaak de ernst van de symptomen en de duur van de diarreeaanval. Waar reizigersdiarree doorgaans slechts enkele dagen duurt en slechts voor de helft van de reizigers een echte spelbreker is, houdt ze in 10 % van de gevallen langer aan en veroorzaakt ze complicaties die een nauwkeuriger diagnose en behandeling vragen3.

Diarree is echter niet het enige darmprobleem in het buitenland. Ook constipatie, een opgezwollen buik, buikkrampen, enz. kunnen de vakantiegangers parten spelen. Ze zijn weliswaar niet gevaarlijk maar kunnen toch veel hinder veroorzaken en verdienen bijzondere aandacht.

Besmetting voorkomen

Om besmetting op reis te voorkomen, moeten we systematisch de goede gewoonten aannemen. Dat betekent:

ALTIJD 

  • flessenwater of gezuiverd water drinken (dus geen kraantjeswater)
  • je tanden poetsen met flessenwater of gezuiverd water
  • vers fruit schillen voordat je het opeet
  • warme maaltijden en bereide ingrediënten eten (geen rauwkost, ijsjes, koud buffet, enz.)
  • je handen wassen voordat je eet of drinkt en na elk toiletbezoek
  • drankjes vragen zonder ijsblokjes
  • contact met besmette familieleden of vrienden vermijden

Ook je darmflora verzorgen zodat ze haar natuurlijke evenwicht bewaart en je organisme beschermt, kan een aandachtspunt zijn.

Je natuurlijke evenwicht behouden

Het geheel van bacteriën die van nature aanwezig zijn in alle darmen (we spreken van darmflora of het darmmicrobioom) is uniek. De darmflora vervult niet alleen een belangrijke rol bij de vertering, maar helpt ook om het immuunsysteem te versterken. Het is dus belangrijk om er elke dag zorg voor te dragen en al zeker als je met vakantie bent. Andere eetgewoonten, uurverschillen en de weersomstandigheden kunnen het organisme verzwakken en het natuurlijke evenwicht van de darmflora verstoren. Je kan die dus beter versterken door de darmen goede bacteriën te geven zoals lactobacillen of bifidobacillen en een gist zoals Saccharomyces boulardii. Die vind je in de voedingssupplementen van het gamma Trenker en Orthonat. Hun unieke en complete combinatie en hun hoge concentraties helpen de darmflora om in evenwicht en actief te blijven en moeilijke omstandigheden te doorstaan.

Elke dag op reis een voedingssupplement nemen op basis van deze goede bacteriën en gist is een goede gewoonte die je zeker moet aannemen om darmproblemen geen kans te geven!

Prettige vakantie!


1Travelers' Diarrhea: A Clinical Review. Leung et al. Recent Pat Inflamm Allergy Drug Discov. 2019;13(1):38-48.

2Bactériologie Médicale. 2016 : 149–161.

3J Travel Med. 2017 Apr 1;24(suppl_1):S23-S28.