België op de exportmarkt

farmaceutische producten - Chinese cultuur - Golflanden - uitwisseling - containerNa heel wat jaren van succes in België en de Benelux en enkele positieve ervaringen op markten buiten de Europese Unie hebben we op basis daarvan een exportstrategie ontwikkeld. Omdat we wilden uitbreiden en ons zakencijfer een boost geven, hebben we in 2017 een speciale exportafdeling opgericht.

Nieuwe markten voor onze producten

Yannick Toussaint, Export Sales Director, licht de strategie voor ons toe. "In eerste instantie wilden we de contacten en de samenwerking met een tiental bestaande klanten op buitenlandse markten versterken om het aanbod van farmaceutische producten uit te breiden. Daarna legden we de focus op het aanboren van nieuwe markten en gebieden om nieuwe klanten te vinden. Eerst richtten we ons op de Golflanden (Qatar, Koeweit, Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië enz.) waar we Alline Procap introduceerden, een van onze topproducten voor haargroei. Sinds kort hebben we ook interesse in Azië (Vietnam, Hongkong en Singapore). We zijn er nu gestart met de export van grote productvolumes.” Voor 2020 heeft het bedrijf vooral China en Vietnam op het oog. Het heeft trouwens al een stap in de goede richting gezet dankzij enkele distributieovereenkomsten met lokale handelaars: een in China en drie in Vietnam. Nu beide grondgebieden erbij gekomen zijn, zou Trenker flinke exportvolumes kunnen verkopen als we de omvang van deze markten bekijken.

Trenker exporteert momenteel naar zo'n vijftien landen wereldwijd. In sommige landen worden de farmaceutische producten al verkocht. In andere landen is het bedrijf nog bezig om de producten te registreren. "Deze registratiefase kan, afhankelijk van het land en de vereisten van het betrokken ministerie van Gezondheid, zes maanden tot drie jaar duren. In die periode worden alle vereiste documenten (certificaten van samenstelling, GMP-certificaten, analyse van specificaties enz.) verzameld en wordt de registratie al dan niet goedgekeurd. Daarom plukken we de vruchten van onze inspanningen voor de exportmarkt altijd met een zekere vertraging", zegt Yannick Toussaint.

Een groeiende omzet

Voorlopig is de export goed voor ongeveer 10 % van de omzet. Dat is een stabiele stijging sinds 2017. Op termijn zou Trenker het exportcijfer graag opdrijven tot 20 à 23 % van de omzet. "Als we naar de huidige registraties kijken, is dit zeker niet te hoog gegrepen", verduidelijkt Yannick Toussaint. "Maar we beseffen ook dat onze plannen mogelijk op de helling komen te staan door een crisis op het vlak van gezondheid, economie of politiek. Dat hoort nu eenmaal bij de exportmarkt."  

Vele markten, vele culturen

België - export - farmaceutische productenOm een nieuwe markt te veroveren, moet je eerst een grondige analyse uitvoeren. Dat is onmisbaar om culturele voorschriften en bijzonderheden door en door te begrijpen. "Ik breng veel tijd door op het werkterrein zelf, bij apothekers en artsen. Zo weet ik beter hoe zij de relatie met lokale distributeurs zien. En dat is uiteraard heel belangrijk. We moeten namelijk heel alert zijn voor de culturele gevoeligheden van elk land en strenge controles bij de autoriteiten uitvoeren voordat we onze producten op de markt brengen. We nemen studies en rapporten door, maken analyses en leggen contacten op het terrein. Zo weten we welke fouten we niet mogen maken. Al deze voorbereidingen zijn heel belangrijk."

Topproducten voor de beste prijs

 "We willen vooral producten exporteren waaruit onze bewezen expertise blijkt, en sluitende dossiers opstellen voor een registratie in buitenlandse markten", vertelt Yannick Toussaint.

"Wij richten ons in hoofdzaak op joint care, haargroei en darmcomfort. In deze gebieden heerst er een grote concurrentie en bij export is de prijs natuurlijk een belangrijke factor.

We moeten dus precies weten welke positie we willen verdedigen, want er is altijd een evenwicht tussen de prijs en de kwaliteit van een product. Als we kwaliteitsproducten willen verkopen aan mensen met voldoende koopkracht, kunnen we het ons niet veroorloven om ze tegen lage prijzen te verkopen. Dat is zeker niet de corebusiness van Trenker. We produceren al meer dan 80 jaar kwaliteitsproducten en daarvoor staan we ook bekend. Trenker heeft het voordeel dat we zelf fabrikant zijn. Dat versterkt onze competitiviteit binnen de export. We kunnen bijvoorbeeld bepaalde formules aanpassen om de kostprijs te verlagen en zo concurrentieel blijven zonder dat we raken aan de kwaliteit van belangrijke actieve bestanddelen."

Business, export en technologie

"Tegenwoordig komt er bij de export een flinke dosis technologie kijken. Ik werk meer via apps (WhatsApp, Wechat ...) dan via e-mail, want zo zijn mijn werkuren niet beperkt. Deze flexibiliteit en beschikbaarheid is essentieel voor onze klanten. Ook technologie kunnen we niet missen in de marketing en communicatie naar onze eindgebruikers toe. Hiervoor werken we nauw samen met onze distributeurs (marketingondersteuning, sociale netwerken, influencers ...)."

Trenker, een bekende speler in het buitenland?

Het succesverhaal van dit Belgische familiebedrijf maakt in het buitenland vast en zeker een goede indruk, maar ook onze ervaring telt mee en het feit dat we al 87 jaar (!) bestaan. Onze troeven spreken zowel distributeurs als consumenten aan.  Hierdoor slaan onze producten in bepaalde segmenten aan. We hebben deze sterke aanwezigheid niet alleen te danken aan de kwaliteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van onze producten, maar ook aan onze flexibele dienstverlening en goede klantenrelaties.

Wil je samenwerken met Trenker?

Ontdek de verschillende voordelen en onze exportcatalogus.

 

Cookies stellen ons in staat om onze diensten gemakkelijker aan te bieden. Door gebruik te maken van onze diensten, geeft u specifiek uw toestemming om cookies te gebruiken. Lees meer
Ok